Aanmelden

Vraag &
antwoord

Vraag &
antwoord

1. Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor het huren van zonnepanelen?

Antwoord:

In principe komt elke eengezinswoning in aanmerking voor het huren van zonnepanelen. Mits het dak geschikt is en u genoeg energie verbruikt. Bent u huurder van een appartement? Dan kunt u geen aanvraag doen. U komt alleen in aanmerking voor zonnepanelen wanneer u hier post over heeft ontvangen. U kunt wel uw interesse kenbaar maken. Let op: wanneer er werkzaamheden aan uw woning op de planning staan kan het zijn dat we (nog) geen zonnepanelen kunnen plaatsen.

2. Ik woon in een flat, kom ik dan wel in aanmerking?

Antwoord:

Zie bovenstaand antwoord. Zongenoot plaatst veel zonnepanelen op appartementencomplexen maar pakt dit wel per woongebouw op. Wanneer uw gebouw geselecteerd is ontvangt u hierover een brief met een aanbod. Zo niet, dan kunt u uw interesse kenbaar maken en kijken wij of er in de  toekomst eventueel toch zonnepanelen geplaatst kunnen worden. Het is bij appartementen sowieso altijd nodig om een minimale hoeveelheid deelnemers in een gebouw te hebben.

 

3. Wat zijn de kosten voor het huren van zonnepanelen?

Antwoord:

Dat ligt aan de hoeveelheid zonnepanelen die u huurt. Meer informatie over de huidige prijzen vindt u op deze pagina. Maar let op: de verlaging van uw energierekening zal groter zijn dan dit bedrag, waardoor u netto per maand bespaart.

4. Hoeveel zonnepanelen kan ik huren?

Antwoord:

Als u een eengezinswoning huurt kunt tussen de 4 en 10 zonnepanelen huren. Dit is afhankelijk van de ruimte op uw dak en uw energieverbruik. Huurt u een appartement? Dan staat het aantal panelen in het aanbod dat u heeft ontvangen. Let op! U kunt het aantal panelen dat u huurt tussentijds niet wijzigen. Verwacht u dat uw gezinssituatie binnen een aantal jaar verandert, omdat uw kinderen bijvoorbeeld het huis uit gaan? Dan kunt u beter kiezen voor een lager aantal zonnepanelen.

5. Hoe lang zit ik eraan vast?

Antwoord:

De overeenkomst geldt voor de duur dat u de woning huurt bij Stadgenoot, met een maximum van 20 jaar. In deze periode geniet u natuurlijk wel van alle garanties die verderop  genoemd worden. Gaat u verhuizen? Dan vervalt het contract automatisch.

6. Heeft het nemen van zonnepanelen ook invloed op de huurprijs van mijn woning?

Antwoord:

Nee. Dit staat totaal los van elkaar. Indien uw woning een beter energielabel krijgt door het plaatsen van zonnepanelen, dan wordt dit ook niet mee berekend in de huurverhoging.

7. Kan ik wel gewoon bij mijn huidige energieleverancier blijven?

Antwoord:

Ja, u kunt gewoon bij uw vertrouwde leverancier blijven. Ook overstappen naar een andere energieleverancier is geen probleem.

 

U heeft naast de zonnepanelen ook altijd nog een contract met een energieleverancier nodig. Verbruikt u namelijk meer stroom dan de panelen opwekken? Dan koopt u de overige stroom nog van uw energieleverancier. Ook de stroom die u in de nacht gebruikt koopt u van uw energieleverancier, aangezien de zonnepanelen ‘s nachts geen stroom opwekken.

8. Er komen dus kosten bij. Hoe kan ik dan besparen op mijn energielasten?

Antwoord:

Er komen geen kosten bij, u verlegt de kosten: van uw energieleverancier naar Zongenoot. Voor het bedrag dat u aan Zongenoot betaalt, krijgt u alleen meer stroom dan u voor hetzelfde bedrag zou krijgen bij uw energieleverancier. Of: zonnestroom is goedkoper dan netstroom.

 

9. Wie garandeert mij dat ik ook echt bespaar?

Antwoord:

Zongenoot geeft u een laagste prijs-garantie. Dat betekent dat u nooit meer betaalt dan de gemiddelde stroomprijs van de drie grootste energieleveranciers in Nederland (Eneco, Essent en Vattenfall). Mocht hun kWh-prijs onder die van Zongenoot komen, dan moet Zongenoot mee zakken en u het gemiste verschil terugbetalen. Stadgenoot ziet hier op toe en u krijgt dit ook zwart op wit in uw overeenkomst.

10. Wie garandeert mij dat de zonnepanelen het ook altijd doen?

Antwoord:

Ook hierbij geldt dat u een garantie krijgt, namelijk op de opbrengst. In uw monitorings-app kunt u altijd zien hoeveel stroom uw panelen hebben opgeleverd, per dag, maand en jaar. Heeft u minder dan 95% van stroom gekregen waarvoor u betaalt? Dan moet Zongenoot u het verschil terugbetalen. Ook dit krijgt u zwart op wit en ook hier ziet Stadgenoot op toe.

11. Wie betaal ik eigenlijk voor de huur van de zonnepanelen?

Antwoord:

De huur van de zonnepanelen betaalt u aan Zongenoot. Dat betekent dat u ook een incassorelatie met Zongenoot aangaat.

12. Wat gebeurt er met de energiebelasting als ik zonnepanelen heb?

Antwoord:

Iedereen in Nederland betaalt belasting over het aantal kWh dat wordt afgenomen bij de energieleverancier. Op de jaarnota van uw energieleverancier kunt u zien hoeveel energiebelasting u betaalt. Wanneer u zonnepanelen heeft, neemt u minder kWh af bij uw energieleverancier. Hierdoor gaat de energiebelasting die u moet betalen omlaag als u zonnepanelen heeft.

Daarnaast ontvangt iedereen in Nederland ook een teruggave van de energiebelasting. Hierbij wordt gekeken naar het aantal dagen per jaar waarop u energie gebruikt. Zelfs met zonnepanelen blijft u nog steeds klant bij uw energieleverancier en blijft u ook energie afnemen. Dit betekent dat de teruggave energiebelasting die u ontvangt, hetzelfde blijft ook als u zonnepanelen heeft.

Uw voordeel wordt hierdoor dus groter. U hoeft minder energiebelasting te betalen en daarnaast krijgt u evenveel weer terug.

13. Ik heb gehoord dat de salderingsregeling voor zonnepanelen mogelijk wordt aangepast door de regering. Klopt dit?

Antwoord:

Op 13 februari heeft de Eerste Kamer tegen de afbouw van de salderingsregeling gestemd. Dit betekent dat u alle stroom die uw zonnepanelen opwekken mag blijven salderen.

Doordat de salderingsregeling blijft bestaan, zullen energieleveranciers de zonnepaneel-gebruikers op een andere manier gaan stimuleren om hun zonnestroom direct te gebruiken. Hierin zijn drie opties:

  • De terugleververgoeding voor stroom verlagen. Dit is het bedrag wat de energieleverancier aan u betaalt voor de zonnestroom die u niet gebruikt en dus teruglevert aan het stroomnet.
  • Extra vaste maandelijkse kosten toevoegen afhankelijk van de teruggeleverde stroom.
  • Als u zonnepanelen op uw dak heeft liggen, kan het zijn dat u bijvoorbeeld geen (welkomst)korting krijgt als u overstapt naar een andere energieleverancier.

Let bij het afsluiten van een nieuw energiecontract daarom goed op deze bovenstaande punten. Dit kan namelijk invloed hebben op uw maandelijkse besparing. Weet u niet of er van een één van deze drie punten sprake is bij de energieleverancier? Dan kunt u hen altijd bellen om dit na te vragen.

Wij geven u geen advies over welke energieleverancier het beste is voor zonnepaneel-gebruikers. U kunt op diverse sites de tarieven en voorwaarden vergelijken, zoals bijvoorbeeld:

14. Hoe kan ik slim gebruik maken van de stroom van de zonnepanelen?

Antwoord:

De energieleveranciers en netbeheerders willen voorkomen dat er veel stroom terug het stroomnet op gaat. Zij willen graag dat mensen de stroom van de zonnepanelen direct gebruiken. U bent daarom altijd het voordeligst uit als u overdag uw elektrische apparaten aanzet in plaats van ’s nachts.

  • Zo kunt u bijvoorbeeld uw wasmachine, droger en vaatwasser zo instellen dat deze overdag draaien in plaats van ’s nachts. Het is verstandig om deze apparaten niet allemaal tegelijkertijd aan te zetten, maar afwisselend na elkaar.
  • Daarnaast kunt u uw apparaten zoveel mogelijk overdag opladen in plaats van ’s nachts.

Zo gebruikt u de stroom die de zonnepanelen opwekken direct en hoeft u de stroom niet terug te leveren aan het stroomnet. ’s Avonds en ’s nachts neemt u dan minder stroom af van het stroomnet.

15. Ik sta onder bewind. Kan ik dan wel zonnepanelen huren?

Antwoord:

Ja dit kan. In dat geval moet uw bewindvoerder contact opnemen met Zongenoot.

16. Mijn woning is onderdeel van een VvE. Kan ik dan wel meedoen?

Antwoord:

Nee, helaas. Zongenoot voorziet op dit moment geen VvE’s van zonnepanelen.

17. Wat nou als er brand uitbreekt door (de aanleg van) de zonnepanelen?

Antwoord:

De kwaliteitseisen die Stadgenoot en de financiers achter Zongenoot stellen zijn zo hoog, dat de kans hierop miniem is. Mocht het onverhoopt toch gebeuren, dan beschikt Zongenoot over een uitgebreide aansprakelijkheidsverzekering. Verder zijn de kwaliteitseisen die Stadgenoot en de financiers achter Zongenoot stellen zo hoog, dat de kans hierop miniem is.

18. Heeft de brandweer last van zonnepanelen?

Antwoord:

Onze zonnepanelen hebben nog nooit een brand veroorzaakt, maar het kan natuurlijk voorkomen dat u door een andere oorzaak te maken krijgt met een huisbrand. Wij houden altijd rekening met hoe wij de panelen installeren, zodat de brandweer geen last heeft van de zonnepanelen bij het blussen van een brand. Dit doen wij door voldoende ruimte te houden tussen de erfgrens van uw woning en de zonnepanelen. 

19. Kan ik gehackt worden als ik zonnepanelen heb?

Antwoord:

Nee dit kan niet. De monitoring van onze zonnepanelen wordt gedaan door middel van een simkaart. Ze zijn dus niet verbonden met uw eigen internet. Daarom loopt u geen risico om gehackt te worden doordat u zonnepanelen heeft.

20. Wat gebeurt er als Zongenoot failliet gaat?

Antwoord:

In dat geval neemt Stadgenoot de zonnesystemen en contracten over. U zult hier in dat geval niets van merken.

21. Ik wil graag eerst persoonlijk iemand spreken voordat ik meedoe. Kan dat?

Antwoord:

Ja, dit is mogelijk. Indien u hier prijs op stelt komt een klantadviseur van Zongenoot bij u langs. De installateur van Zongenoot komt sowieso altijd langs voordat de installatie daadwerkelijk plaatsvindt. Zo komt u niet en wij ook niet voor verrassingen te staan.

22. Waar vind ik een voorbeeld van de Gebruikersovereenkomst en Algemene Voorwaarden?

Antwoord:

U sluit een overeenkomst af met Zongenoot en dus niet met Stadgenoot. Op de overeenkomst zijn onze Algemene Voorwaarden van kracht.

23. Waar kan ik een klacht indienen over de installatie?

Antwoord:

We hopen dat alles rondom de installatie van de zonnepanelen goed is verlopen. Wilt u toch een klacht indienen of schade melden? Dan vragen we u om het formulier op de website van de Zoncorporatie in te vullen. De Zoncorporatie verzorgt de installatie namens Zongenoot. Link naar het formulier: https://info.dezoncorporatie.nl/klacht/.  

24. Waar kan ik een compliment achterlaten over de installatie?

Antwoord:

We vinden het altijd leuk om te horen wanneer onze collega’s goed werk hebben geleverd. U kunt ons hierover mailen naar info@zongenoot.nl

Staat uw vraag er
niet tussen?

Staat uw vraag er
niet tussen?

Onze medewerkers helpen u graag verder!

 

Neem gerust contact op met onze Klantenservice via 020 – 723 92 94 (ma-do: 09:00-20:00 uur, vr: 09:00-17:30 uur) of stuur ons een bericht via het contactformulier.