Aanmelden

Zonnepanelen & terugleverkosten
Hoe zit het nu?

Zonnepanelen & terugleverkosten
Hoe zit het nu?

1. Wat zijn terugleverkosten?

Antwoord:

De terugleverkosten zijn de kosten die sommige energieleveranciers rekenen aan consumenten voor stroom die wordt teruggeleverd aan het net, dus voor stroom die niet direct gebruikt wordt.

2. Wat is de salderingsregeling?

Antwoord:

De salderingsregeling is de regeling waarin wordt bepaald dat zonnepaneel gebruikers hun stroom mogen salderen. Salderen houdt in dat de energieleverancier de teruggeleverde stroom op jaarbasis verrekent met de stroom die is afgenomen. Dit betekent dat van de jaarlijks verbruikte stroom, de teruggeleverde stroom wordt weggestreept.

3. Wat is een terugleververgoeding?

Antwoord:

U krijgt een terugleververgoeding als u op jaarbasis meer stroom teruglevert dan u inkoopt. De meeste mensen wekken op jaarbasis juist minder stroom op dan ze verbruiken.

4. Waarom rekenen energieleveranciers terugleverkosten?

Antwoord:

Het stroomnet wordt steeds voller. Dit zorgt voor hogere kosten voor de energieleveranciers en netbeheerders. Daarnaast blijft de salderingsregeling bestaan wat ook voor extra kosten zorgt bij de energieleveranciers. Hierdoor zoeken de energieleveranciers naar manieren om ervoor te zorgen dat consumenten met zonnepanelen meer stroom direct gebruiken. We zien op dit moment drie verschillende opties die sommige energieleveranciers gebruiken:

  • Het invoeren van (vaste) maandelijkse kosten afhankelijk van de teruggeleverde stroom, bijvoorbeeld terugleverkosten.
  • De terugleververgoeding voor stroom verlagen. Dit is het bedrag wat de energieleverancier aan u betaalt voor de zonnestroom die u niet gebruikt en dus teruglevert aan het stroomnet.
  • Als u zonnepanelen op uw dak heeft liggen, kan het zijn dat u bijvoorbeeld geen (welkomst)korting of -bonus krijgt als u overstapt naar een andere energieleverancier.

De energieleverancier kan niets wijzigen aan een lopend vast contract. Let bij het afsluiten van een nieuw energiecontract goed op deze bovenstaande punten. Dit kan namelijk invloed hebben op uw maandelijkse besparing. Weet u niet of er van een één van deze drie punten sprake is bij de energieleverancier? Dan kunt u hen altijd bellen om dit na te vragen.

5. Wat voor kosten rekenen energieleveranciers?

Antwoord:

De drie grootste energieleveranciers, Vattenfall, Eneco en Essent, rekenen het volgende voor het terugleveren van zonnestroom:

  • Vattenfall rekent vanaf juli 2024 vast terugleverkosten. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het aantal kWh-zonnestroom dat wordt teruggeleverd. Klanten die minder dan 500 kWh terugleveren gaan op dit moment geen vaste terugleverkosten betalen.*
  • Eneco rekent vanaf juni 2024 € 0,115 per kilowattuur (kWh) aan stroom die wordt teruggeleverd aan het net.*
  • Essent rekent vanaf 1 juni terugleverkosten. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het aantal kWh-zonnestroom dat wordt teruggeleverd. Klanten die minder dan 250 kWh terugleveren gaan op dit moment geen vaste terugleverkosten betalen.*

Wilt u kijken welke kosten uw energieleverancier in rekening brengt of naar welke energieleverancier u het beste kunt overstappen? Op deze site kunt u per energieleverancier zien welke terugleverkosten zij in rekening brengen:

En op deze sites kunt u de tarieven en voorwaarden van iedere energieleverancier vergelijken:

* Dit is voor het laatste geüpdate op 03-06-2024.

6. Hoeveel stroom gebruik ik direct en hoeveel lever ik terug?

Antwoord:

Gemiddeld gebruiken mensen 30% van de zonnestroom direct.  De overige 70% wordt dan teruggeleverd aan het net. Als uw zonnepanelen jaarlijks 2.000 kWh stroom opwekken, zou u dus ongeveer 1.400 kWh stroom per jaar terugleveren.

Dit is een gemiddelde, het kan dus zijn dat u meer of minder stroom teruglevert aan het net. Door bewust om te gaan met uw stroomverbruik kunt u uw eigen verbruik verhogen. Bij de volgende vraag leest u hier meer over.

7. Hoe kan ik minder stroom terugleveren aan het net?

Antwoord:

Het is verstandig om zoveel mogelijk stroom direct te gebruiken, zodat u dit niet hoeft terug te leveren aan het net. De energieleverancier brengt alleen kosten in rekening voor de stroom die u niet direct gebruikt. Dit doet u door zoveel mogelijk elektrische apparaten overdag aan te zetten in plaats van ’s nachts. Een paar tips:

  • U kunt bijvoorbeeld uw wasmachine, droger en vaatwasser instellen dat deze overdag draaien in plaats van ’s nachts. Het is verstandig om deze apparaten niet allemaal tegelijkertijd aan te zetten, maar afwisselend na elkaar.
  • Daarnaast kunt u uw apparaten zoveel mogelijk overdag opladen in plaats van ’s nachts.

Zo gebruikt u de stroom die de zonnepanelen opwekken direct en hoeft u de stroom niet terug te leveren aan het stroomnet. ’s Avonds en ’s nachts neemt u dan minder stroom af van het stroomnet.

8. Blijft de salderingsregeling bestaan?

Antwoord:

Dat is nu nog niet bekend. Voorlopig verandert er niets en mag u gewoon nog alle stroom salderen. Op korte termijn gaat dit niet veranderen. Voor vragen hierover kunt u bij Zongenoot terecht.

In het hoofdlijnenakkoord van de PVV, BBB, NSC en VVD (15-05-2024) hebben de partijen de wens geuit om de salderingsregeling af te schaffen. Wij houden dit in de gaten en kijken naar de impact hiervan op ons aanbod.

9. Zijn zonnepanelen nog aantrekkelijk?

Antwoord:

Ja, zeker! Voor de meeste huishoudens zijn zonnepanelen absoluut nog aantrekkelijk. Als het aantal zonnepanelen en de opwek goed is afgestemd op uw jaarlijks stroomverbruik is het nog steeds voordelig om zonnepanelen te nemen. Uw voordeel wordt groter als u zoveel mogelijk zonnestroom direct na opwek gebruikt. Om uw voordeel exact te berekenen kunt u contact opnemen met Zongenoot.

10. Disclaimer

Antwoord:

De inhoud van deze webpagina is niet bedoeld als advies en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Laatste update: deze pagina is voor het laatste geüpdated op 03-06-2024.

Staat uw vraag er
niet tussen?

Staat uw vraag er
niet tussen?

Onze medewerkers helpen u graag verder!

Neem gerust contact op met onze Klantenservice via 020 – 723 92 94 (ma-do: 09:00-20:00 uur, vr: 09:00-17:30 uur) of stuur ons een bericht via het contactformulier.